جستجو
عضویت در سرویس خبری
نام :   
ایمیل :   
اخبار
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 164207
 بازدید امروز : 5330
 کل بازدید : 4534179
 بازدیدکنندگان آنلاين : 3
 زمان بازدید : 0.2188
اخبار > حجاب از خوانش در وحی تا بازخوانی در جامعه امروز / فاصله ها چگونه ایجاد شد


  چاپ        ارسال به دوست

در میزگرد ایرنا مطرح شد:

حجاب از خوانش در وحی تا بازخوانی در جامعه امروز / فاصله ها چگونه ایجاد شد

ترویج و فرهنگ سازی عفاف و حجاب نیازمند مشاركت همه دستگاه های متولی است كه در این بین توانایی و ظرفیت هر یك از نهادها اعم از آموزش و پرورش، خانواده، دانشگاه‌ها و سایر مراكز متولی موثر خواهد بود این در حالی است كه برخی از نهاد ها از جمله نیروی انتظامی نسبت به عدم همكاری و مشاركت در این زمینه انتقاد دارند.
برخی از كارشناسان معقتد هستند كه باید هر یك از نهادها در این زمینه ورود یافته و به سهم خود مشاركت كنند اما اگر این نهادها وظیفه خود را به درستی عمل نمی كنند، به این معنا نیست كه نیروی انتظامی به عنوان مجری قانون در این زمینه ورود نیابد.
از سوی دیگر برخی از كارشناسان حوزه عفاف و حجاب بر جهانی شدن این مساله تاكید داشته و ابراز نگرانی كرده اند كه اگر هر چه سریع تر به عنوان كشور اسلامی به آن نپردازیم، نه تنها در زمینه عفاف و حجاب الگو نخواهیم بود بلكه در بسیاری از مسائل آسیب خواهیم دید.
خبرگزاری ایرنا به منظور باز تبیین مساله عفاف و حجاب در ایران اسلامی در جامعه امروزی میزگردی را با حضور معصومه حكیمیان كارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تربیت، فردوس قماشچی روانشناس بالینی و زهره الهیان نماینده سابق مجلس شورای اسلامی برگزار كرد كه در ذیل می آید: 

**حجاب و عفاف آلوده به سیاست زدگی شده است
معصومه حكیمیان كارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تربیت در ابتدا به تاریخچه ای از حجاب و عفاف در ایران، اسلام و سایر ادیان، می پردازد می گوید: عفاف و حجاب در كشور آلوده به سیاست زدگی شده كه یك این مساله یك خیانت فرهنگی است. 
حكیمیان اضافه می كند: براساس اسناد تاریخی در كشوری زندگی می كنیم كه به طور مشخص و با اطمینان كامل ، زندگی عفیف مدارانه بین زنان و مردان حاكم بوده است به گونه ای كه در یك هزار سال قبل از اسلام ، در سنگواره های تخت جمشید بانوانی با پوشش كامل دیده می شوند. 
وی ادامه می دهد: در متون مذهبی سایر ادیان از فلسفه شرق آسیا مانند كره و ژاپن تا فرهنگ اروپا و آمریكا و كشور ما به طور واضح پوشش عفیفانه دیده می شود . در قبل از رنسانس پوشش حضرت مریم(س) مثل معیارهای اسلام است. این در حالی است كه در سال های اخیر به جز افرادی كه در ادیان مختلف مقید به آیین خود هستند با پدیده جهانی پوشش مواجه هستیم و آن را جدی نمی گیریم. 
كارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تربیت با اشاره به شكل گیری ده ها پدیده جهانی كه برگشت به عفت داری دارد، می گوید: 25 سال است كه جنبش دختران خویشتن داران در اروپا، آمریكا و كانادا شكل گرفته و گسترش یافته است ، طرفداران این جنبش هیچ گونه ارتباطی با جنس مخالفت تا قبل از رفتن به كلیسا را نمی پذیرند.
حكیمیان اضافه می كند: در كانادا دختران 12 یا 13 ساله حلقه ای را به انگشت دست خود انداخته تا به همه بگویند عضو این جنبش هستند. 
وی ادامه می دهد: پروتكل های یهود برای دستیابی به اهداف خود در فضای رسانه ای و جهانی به طراحی مدل های جهانی و به سمت حیوانی كردن انسان ها می پردازند. 
این كارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تربیت به دو آیه در انجیل اشاره می كند و می گوید: در این دو آیه به پوشش و عفت زنان توجه شده است؛ با توجه به این آیه ها، جمعی از زنان مسیحی جنبش «زنان پوشاننده سر » را به راه انداختند چرا كه معتقد بودند كه سال های سال، لباس های زنان را كوتاه كرده و روسری های آن ها را برداشته و ابزاری در اختیار سرمایه داران بوده ایم دیگر ادامه این روند كافی است.
حكیمیان می افزاید: طرفداران این جنبش در تابلوهای خود عنوان stop به معنای ایست را نوشته اند. 
این كارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تربیت با اشاره به اینكه در سال های گذشته چندین اشتباه در كشور رخ داده است، می گوید: در سال های گذشته بزرگ ترین و بدترین اشتباه در حوزه عفت زنان و مردان ایرانی -كه یكی از ابعاد آن پوشش است-، آلوده شدن عفاف و حجاب به سیاست زدگی است كه البته شروع آن در داخل كشور نبوده بلكه از آن سوی آب ها بوده است چرا كه با پخش برنامه هایی در ذهن مردم جای انداخته اند كه برای مخالفت با دستگاه ها، روسری ات را بردارد. 
حكیمیان با اشاره به جنگ نرم خاطرنشان می كند: این جنگ با قسم شیطان آغاز شد نه از 30 سال گذشته ، بلكه 200 سال قبل از اینكه پروتكل های یهود نوشته شود، آغاز شد، این در حالی است كه آمریكا بیشترین آسیب از جنگ نرم را دیده است. 
وی از دیگر از اشتباهات انجام شده در كشور در سال های اخیر را آب به آسیب ریختن دشمن عنوان كرد و گفت: سیاست زده كردن عفت مردم خیانت فرهنگی است، آلودگی سیاسی وارد عفت و اخلاق مردم شده است. 
حكیمیان اضافه می كند: از سوی دیگر برخی تاریخ حجاب چادر را به پیروزی انقلاب مرتبط دانسته اند در حالی كه قبل از انقلاب بسیاری از زنان چادری بودند یا پوشش عفیفانه داشته اند، این در حالی است كه انقلاب ما پیروز شد تا نفس تازه ای به اسلام ناب محمدی دمیده شود.
وی تاكید می كند: پوشش عفیفانه براساس اسناد تاریخی قدمت هفت یا هشت هزار ساله دارد و گفتمان تمام ادیان الهی است. 
كارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تربیت ادامه می دهد: حجاب پرچم یا سمبل مكتب خاصی یا اسلام نیست این در حالی است كه برخی معتقد هستند رعایت آن سبب تبلیغ دین در برخی مجامع از جمله مجامع ورزشی می شوند كما اینكه در برخی از مسابقات جهانی یا المپیك ها از ادامه مسابقه زنان با حجاب جلوگیری می كنند. 
حكیمیان اضافه می كند: براساس چنین دروغی ، یك قانون صادر می شود همان طور كه در كشور فرانسه و تركیه براساس قانون، حجاب در دانشگاه را برداشته آن هم با این عنوان كه این پوشش سبب تبلیغ اسلام می شود در حالی كه به دین اسلام ارتباطی ندارد و حجاب پرچم تمام ادیان الهی است. 
وی تاكید می كند: از قشر فرهیخته و دست اندركار انتظار می رود تا آب به آسیاب دشمن نریزند و سعی كنند تاریخ عفت را در كشورمان از هشت هزار سال به سی و چند سال كاهش ندهند. 
حكیمیان می افزاید: باید در مواضع بین الملل، طلبكارانه برخورد كنیم در حالی كه از هیچ دستگاهی این برخورد را ندیده ایم. 
به گفته وی، آموزش عفاف و حجاب باید در كتب درسی گنجانیده شود در حالی كه كلیاتی از جمله توحید و نبوت، مباحث اجتماعی و كلیاتی در زمینه خانواده در دروس عمومی آمده است اما واحدی به عنوان اخلاق مداری در زندگی وجود ندارد.
كارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تربیت تاكید می كند: یك پزشك، مهندس و هر فرد دیگری باید در زندگی شخصی خود فارغ از هر شغلی كه دارد، این آموزه ها را فرا گیرد. 
حكیمیان اضافه می كند: در سیستم آموزش و پرورش و آموزش عالی در تربیت نسل عفیف، خلاء وجود دارد. موضوع عفاف و حجاب نباید درون سازمانی برنامه ریزی شود بلكه باید به صورت كلان به آن نگریسته شود ، نباید وزارت ارشاد، صدا و سیما، معاونت زنان ریاست جمهوری هر یك سازی بزنند كه نتیجه آن می شود، كر شدن، گوش مردم و ویران شدن فضای جامعه از نظر اخلاقی. 
وی خاطرنشان می كند: در فضای كنونی جامعه تا زمانی كه بنشینیم تا فلان دستگاه ترویج عفاف و حجاب كند تا به نتیجه برسد، به جایی نمی رسیم چرا كه دستگاه ها باید نگرش خود را اصلاح كنند.
حكیمیان ادامه می دهد: حال زمان آن رسیده كه البته باید گفت، دیر هم شده است تا با برنامه ای هماهنگ و هم افزا وارد عمل شویم. 
وی از اینكه نه تنها برای مردم دنیا الگو نشویم بلكه با توجه به شكل گیری جنبش هایی در راستای عفاف و حجاب در دنیا از بسیاری از كشورها عقب بمانیم، ابراز نگرانی می كند و می گوید: لازم است تا مدیران ارشد و متولیان فرهنگی جامعه به خود آمده و برخی از رفتارهای خود را اصلاح كنند. 
حكیمیان با اشاره به شكل گیری گشت ارشاد یا پلیس اخلاق در آمریكا از سال 1930 میلادی و متمم 18 قانون اساسی آمریكا در سال 1940 میلادی مبنی بر منع مصرف مشروبات الكی، گفت: از سال 1970 میلادی به بعد براساس فشار لابی صهیونیسم ، تك تك این قوانین لغو شد به گونه ای كه ابتدا متمم 18 قانون اساسی آمریكا لغو و به تدریج قدرت مانور پلیس اخلاقی آمریكا كاهش یافت هر چند هنوز این پلیس در این كشور فعال است اما قدرت گذشته را ندارد. 
كارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تربیت با تاكید بر رعایت حدود شرعی حجاب از سوی مردان و زنان ، در عین حال این پرسش را مطرح می كند كه چرا هر زمان بحث حجاب و عفاف مطرح می شود، به یاد زنان می افتیم در حالی كه از حجاب مردان غفلت كرده ایم.
حكیمیان ادامه می دهد: در كجای سیستم آموزشی به پسران عفت را آموخته اند. در سی و چند سال گذشته پدیده عمومی كردن عفاف بین زنان و مردان را محور قرار نداده ایم و این وظیفه دستگاه های تربیتی كشور از جمله وزارت ارشاد است كه حتی در تولید موسیقی با عفت زندگی كردن را به مردم بیاموزد. 
كارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تربیت می گوید: براساس قوانین اجتماعی مردان حق تعرض یا بد نگاه كردن و همچنین بد اخلاقی اجتماعی نسبت به زنان را ندارند همان طور كه بارها و بارها بسیاری از این افراد تا چوبه دار پیش رفتند، چرا كه باید با تعرض كنندگان به زنان برخورد قانونی و مجازات شوند. 
حكیمیان تصریح می كند: البته از زنان و دختران می خواهیم تا با نوع پوشش خود مطالبه تعرض نكنند چرا كه قوای جنسی در وجود زنان و مردان گذاشته شده و ضابطه های آن را خداوند به انسان ها گوشزد كرده است. 
وی همچنین به پروژه تغییر ذائقه زنان و مردان در انتخاب یكدیگر برای ازدواج اشاره و خاطرنشان می كند: باید در برابر این تغییر ذائقه كه از سوی دشمن انجام شده، واكنش سریع نشان می دادیم كه البته واكنشی نداشته ایم و در وجود دختران و پسران عفت را نهادینه نكردیم. 
حكیمیان تاكید می كند: در این شرایط جامعه دختران باید هوشمندانه تر رفتار كنند و بدانند كه دلیل افزایش آمار طلاق ، همین تغییر ذائقه است چرا كه زنی كه با ژست بازار یابی به ارائه سیمای جنسی خود می پردازد و از سوی مردی انتخاب می شود، آن زندگی پایدار نخواهد بود. 
وی به پیام مقام معظم رهبری در 15 اسفندماه سال 1391 اشاره كرد و گفت: مقام معظم رهبری در این پیام به الگوی سوم نه شرقی نه غربی اشاره كردند كه ممكن است حتی به گوش مسئولان نخورده باشد تا در این زمینه اقداماتی انجام داده باشند. 

**شبیخون فرهنگی از مسائل هسته ای خطرناك تر است
زهره الهیان نماینده سابق مردم تهران در مجلس هشتم شورای اسلامی نیز با تاكید بر این كه مساله حجاب و عفاف ، نقطه تقابل ما با دشمن است ، افزود: امروز شبیخون فرهنگی تحت عنوان «جنگ نرم» ، مقوله جدی تر و خطرناك تری از مسائل هسته ای و موشكی در تقابل با ایران اسلامی به شمار می رود.
نماینده مردم تهران در مجلس هشتم تصریح كرد: متاسفانه علیرغم هشدارهای مقام معظم رهبری در مقابل هجمه های فرهنگی ، سكوت كردیم و مسئولان منفعل بودند تا شرایط به وضع امروز رسید.
الهیان گفت: اگر مستندات جنگ نرم را ارائه دهیم ، متوجه خواهیم شد كه دشمنان باصرف دلارها وباابزار رسانه و واینترنت و نمایش سریال های زنجیره ای درماهواره، جوانان را ترغیب می كنند كه روابط خارج ازچارچوب خانواده داشته باشند.
وی تاكید كرد: دشمنان ، ذهن جوانان ایرانی را هدف گرفته اند و اگر مسئولان نسبت به این شرایط چه در فضای واقعی و چه در فضای مجازی ، سكوت كنند و منفعل باشند ، به سمتی خواهیم رفت كه غرب رفته است. حال آن كه شاهد هستیم تنها در امریكا یك میلیون زن در دام شبكه های قاچاق انسان و تجارت سكس قرار دارند و خانواده در امریكا معنا و مفهوم خود را از دست داده است.
نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: باید در مسائل فرهنگی ، رویكردی آینده نگرانه داشته باشیم اما متاسفانه اكنون روندها به گونه ای است كه ما را به مسیر دیگری هدایت می كند و مسئولان دچار روز مره گی شده اند و حداكثر چهار سال دوره مسئولیت خود را می بینند انهم با نگاه رای اوری .البته روی صحبتم صرفا با دولت فعلی نیست.
الهیان تاكید كرد: اگر بخواهیم به آینده فرهنگی مطلوب دست یابیم، باید اینده مطلوب را طراحی كنیم ریل گذاری مناسب به سمت سناریوی مطلوب در عرصه فرهنگ داشته باشیم و گرنه با ادامه روند فعلی ، جامعه ما طی 20 سال آینده به ناكجا آباد خواهد رفت .
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی خاطر نشان كرد: بسیاری از موسسات فرهنگی و مردم نهاد امروز به صورت خودجوش حركت های فرهنگی خوبی را آغاز كرده اند كه باید از آنها حمایت شود.
الهیان افزود: از سوی دیگر مسئولان باید برنامه ریزی صحیحی برای امنیت اخلاقی داشته باشند.
وی خاطر نشان كرد: دولت ها باید با تحلیل دقیق و عمیق فرهنگی اجتماعی ، واقعیت های جامعه را ببینند و به چشم انداز 20 سال آینده كشور توجه داشته باشند زیرا فقط در این صورت است كه می توانند برنامه ریزی صحیحی داشته باشند.
نماینده سابق مردم تهران در مجلس هشتم گفت: در اجرای طرح های امنیت اخلاقی باید به وظیفه پلیس در آن نگاه كنیم ؛ طبق قانون وظیفه نیروی انتظامی پیشگیری از جرم و آسیب های اجتماعی است چرا كه عدم اقدام صحیح و به موقع نیروی انتظامی امنیت خانواده وجوانان را به خطر خواهد انداخت. خانواده ها از پلیس انتظار دارند تا به این وظیفه ذاتی خود بخوبی عمل كند و البته نیروی انتظامی نیز می بایست در حین به اجرا در اوردن اینگونه طرحها نظر مردم و نخبگان را بخواهد و در رفع معایب و اصلاح طرح اهتمام لازم را داشته باشد. 
الهیان تصریح كرد: نباید اعتراضی از سوی مسئولین نسبت به طرح های پیشگیرانه وجود داشته باشد چرا كه مطالبه مردم از نیروی انتظامی ، تامین امنیت اجتماعی است.
وی با اشاره به انجام یك مطالعه در سال 94 با حضور نخبگانی از جامعه زنان ، گفت: طبق این مطالعه یكی از چالش های اصلی زنان ، آسیب های اجتماعی بود.
به گفته نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، طبق بررسی های انجام شده، مطالبه مردم از مسئولان ، برنامه ریزی برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی است.
الهیان با اشاره به مصوبه حجاب و عفاف در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این مصوبه كه برای چندین دستگاه، وظایفی را تعیین كرده در حكم یك قانون لازم الاجرا است اما متاسفانه به این قانون عمل نمی شود.
وی با اشاره به این كه در مقوله فرهنگسازی برای حجاب و عفاف به یك عزم ملی نیاز است كه باید در هیات دولت نیز اتفاق بیفتد ، گفت: اگر مسئولان پای كاری می آمدند ، وضعیت آسیب های اجتماعی به این شكل نبود ؛ اگر عزم ملی اتفاق نیفتد ، نابسمانی های موجود امتداد خواهد یافت.
نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت : رویكرد نیروی انتظامی در مساله حجاب و عفاف، رویكرد پیشگیرانه از آسیب های اجتماعی است چراكه پوشش یكی از شاخص های متعدد امنیت اخلاقی است.
الهیان اضافه كرد: متاسفانه برخی مسئولان ، نكاتی مانند «كرامت مردم» را به صورت مبهم و كلی بیان كرده و گاهی این موضوعات را در رد طرح امنیت اجتماعی، مطرح می كنند كه یك مغالطه است.
وی ادامه داد: اگر كرامت همه شهروندان را در نظر داریم نباید عده قلیلی از هنجارشكنان را مصداق اكرام بدانیم زیرا در این صورت كرامت اكثریت جامعه زیر سئوال می رود.

**سطح امنیت اخلاقی ایران از بسیاری كشورها بالاتر است
فردوس قماشچی روانشناس بالینی نیز در این میزگرد در تعریف امنیت اخلاقی می گوید:‌ امنیت اخلاقی آن بخشی از رفتارهای اجتماعی است كه افراد جامعه نسبت به هم نشان می دهند به گونه ای كه هنگامی كه فردی از خانه بیرون می رود تا هنگامی كه بازمی گردد هیچ تهدیدی از نوع رفتارهای مزاحمت آمیز ، متوجه او نشود.
وی می افزاید: سطح امنیت اخلاقی ایران از بسیاری كشورهای دیگر بالاتر است بطورمثال در كشورهای دیگر با غروب آفتاب، هیچ زنی جرات ندارد به تنهایی بیرون برود اما زنان ایرانی امنیت دارند اگرچه مشكلاتی هم در این زمینه وجود دارد.
وی تاكید می كند: امنیت اخلاقی ، ضرورت اجتناب ناپذیر دنیای امروز بوده و گریزی از آن نیست.
قماشچی می گوید: نباید به مساله امنیت اخلاقی به عنوان یك مساله تك عاملی نگریسته شود زیرا امنیت اخلاقی یك موضوع چند مقوله ای و یك فرآیند اجتماعی است.
این روانشناس بالینی خاطرنشان می كند: امنیت اخلاقی باید بسترساز بقیه وجوه امنیت باشد.
قماشچی می افزاید: امنیت وجود مختلف جانی ، مالی ، اقتصادی و روانی دارد كه همه آنها مورد نیاز زندگی امروز است.
وی تصریح می كند: بسیاری از قتل ها ، جرائم و تعرض های به ناموس و مال ناشی از عدم رعایت امنیت اخلاقی است.
این روانشناس بالینی می گوید: اگر كشوری می خواهد پیشرفت كند حتما باید بحث امنیت اخلاقی در آن كشور نهادینه شود؛ پیشرفت فقط وابسته به علم نیست بلكه در كنار علم باید ایمان و تقوا نیز باشد .
قماشچی با بیان اینكه ما علاوه بر پیشرفت علمی دنبال پیشرفت اخلاقی نیز هستیم، می افزاید: بسیاری از آسیب های اجتماعی مانند مجالس مختلط شبانه یا سوء استفاده های اینترنتی ناشی از عدم رعایت اخلاقیات است.
این روانشناس بالینی با انتقاد از پدیده مبدل گردی به عنوان یكی از مصادیق ناامنی اخلاقی می گوید: تشخیص جنسیت برخی مردان در خیابان ها به خاطر داشتن موی بلند و ابروهای زنانه سخت است.
قماشچی می افزاید: حتی مواردی مانند سگ فروشی در چهارراه ها جزو ناامنی های اخلاقی است.
وی تصریح می كند: یكی از مصادیق ناامنی های اخلاقی ، پوشش بد است.برای كسانی كه ماشین را حریم خصوصی می دانند ، متاسفم . همه انسان ها آزاد هستند اما تا زمانی آزاد هستیم كه به آزادی دیگران لطمه نزنیم.
این روانشناس بالینی می گوید: 26 دستگاه دولتی موظف به پیاده سازی مصوبه حجاب و عفاف هستند. این مصوبه 360 بند دارد كه وظایف این 26 دستگاه را در رابطه با مقوله حجاب و عفاف مشخص كرده و اگر این مصوبه اجرا شده بود اكنون با این مشكلات روبرو نبودیم.
این روانشناس بالینی می گوید: برای مقابله با هجمه های فرهنگی ، خانواده نقش مهمی دارد اگرچه همه چیز دست خانواده نیست اما خانواده های داریم كه اصول اخلاقی را رعایت نمی كنند.
قماشچی می افزاید: بنابراین برای توانمندسازی خانواده ها برای مقابله با هجمه های فرهنگی باید مهارت های زندگی را به آنان آموزش داد.
وی یادآور شد: جامعه پذیری یكی از مهارت های زندگی است كه باید از كودكی آموزش داده شود.

**ویروس بدپوششی در جامعه 
این روانشناس بالینی می گوید: بسیاری از بدپوششان 15 تا 30 سال سن دارند كه در سنین دبیرستان یا دانشگاه هستند، حال باید پرسید چرا این قشر تحصیل كرده به چنین پوشش هایی گرفتار شده اند؟ دشمن در این زمینه كار خود را كرده، از سوی دیگر لباس هایی كه مد می شوند بسیار ارزان تر از چادر هستند. 
قماشچی با انتقاد از تولیدكنندگان پوشاك انتقاد، می افزاید: باید هر یك از دستگاه ها كار خود را در این زمینه به درستی انجام دهند اما از سوی دیگر نمی شود دست روی دست گذاشت و همه را رها كرد چرا كه بدپوششی مثل ویروس رشد می كند. 
وی اضافه می كند: ورود نیروی انتظامی در این زمینه با تذكر و ارشاد انجام می شود و افرادی كه نیازمند تذكر هستند ضمن صحبت با روانشناسان نیروی انتظامی ارشاد می شوند. 
این روانشناس بالینی با بیان اینكه از نظر پوشش ، عفاف و حجاب افت كرده ایم، می گوید: تقویت ایمان و باورهای دینی از جمله اقدامی است كه باید در راستای تقویت امنیت اخلاقی در جامعه انجام شود، اولین نكته ای كه والدین باید به فرزندان خود آموزش دهند، نكات اخلاقی است. 
قماشچی به آموزش عفاف و حجاب با مستندات قرآنی اشاره می كند و می افزاید: از هفت سالگی تربیت دینی آغاز می شود و از راه های توسعه و تقویت اخلاقی، تقویت باورهای دینی و اعتقادات مذهبی است. 
وی خاطرنشان می كند: امنیت اخلاقی به عنوان نیاز اساسی و زیربنایی بعد از نیازهای زیستی به شمار می رود، اصلی ترین و مهم ترین خواسته و مطالبه مردم از جامعه و نظام این است كه امنیت اخلاقی شهروندان را تامین كند. 
این روانشناس بالینی با تاكید بر اینكه مردم را در اجرای امنیت اخلاقی سهیم كنیم، می گوید: برقراری امنیت اخلاقی، رعایت حقوق شهروندی است. 
قماشچی می افزاید: مجوز حضور زن در جامعه براساس ارزش های اسلامی، رعایت عفاف و حجاب است و باید زنان و مردان چارچوب ارتباط با نامحرم را بداند كه این مساله احیای فرهنگ اصیل اسلامی است. 
وی اضافه می كند: برای بهداشت اخلاقی باید استراتژی داشته باشیم و در این زمینه سرمایه گذاری كنیم، در این زمینه چارچوب تعیین كرده و مردم را پای كار آوریم. 
قماشچی به معرفی الگوهای برتر در حوزه حجاب و عفاف اشاره می كند و می گوید: در جامعه دانشگاهی باید ارزش های اسلامی و اخلاقی رعایت شود و دانشجویان امنیت اخلاقی داشته باشند چرا كه اگر محیط نا امن باشد در چنین فضائی نمی توان رشد كرد. 
وی با تاكید بر لزوم درج آموزش های حجاب و عفاف در كتب درسی، می گوید : شخصیت فرزندان ما در هفت سالگی شكل می گیرد چرا كه در مراحل تكمیل شخصیت هستند این در حالی است كه با در اختیار گذاشتن برخی از ابزارها در آموزش به كودكان، خدا از زندگی آن ها حذف می شود و براساس تجربه گرایی ، آموزش و نقش معلم به صفر می رسد و ابزار و تجهیزات جایگزین آن می شود.


٢٠:١١ - 1395/02/14    /    شماره : ٩٧٧    /    تعداد نمایش : ٣٣١٢


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




طراحی و اجرا: توسعه اطلاعات سحرگاه (متين تايم)زمستان1390      Powered by: MatinTime (Development of Information) 2012